Veertig uur, een berg aan robot-dino schroot, een 1000 jaar oude vijand én een hele grote cliffhanger naar deel drie verder, en heel eerlijk: Ik weet nog steeds niet precies waarom het westen zo Forbidden is in de nieuwe Horizon.
Maar ik weet wel dat ik één van de beste games van 2022 heb gespeeld.
Ja, dat is makkelijk praten in een jaar dat net twee maanden oud is en zonder Elden Ring geprobeerd te hebben. (Een game die zo positief wordt ontvangen dat je zou denken dat het een corona test is) Maar ik ben een gelukkig mens.
Wel eentje met geheugenverlies. Want hoe erg ik ook fan was van Horizon: Zero Dawn, na vijf jaar wachten was het allemaal toch wel weer een beetje een vage herinnering geworden: Aloy, robots, post-post-apocalyptic, dat wist ik nog wel. Oh, en Ted Faro natuurlijk. F*cking Ted Faro. Maar een recap video is wel aan te raden wanneer je aan Forbidden West begint.
Want qua verhaal sluit het bijna naadloos aan op het eerste deel, alsof je aan seizoen twee van een serie bent begonnen. Maar dan met een pauze van vijf jaar. Gelukkig is de serie wel meer Breaking Bad dan How I Met Your Mother. In principe is de game alles wat een sequel moet zijn: Mooier, uitgebreider en verbeterd op alle vlakken waar er nog kritiek was bij Zero Dawn.
Enige waar Forbidden West het origineel niet voorbijstreeft? Het verhaal. Het is een intrigerende storyline met weer een paar prettige wtf-momenten, maar die verrassing van het eerste deel, waarbij je de geschiedenis van Horizon leert kennen, die magie mist wel een beetje.
Gelukkig wordt dat gecompenseerd met een prachtige soundtrack -die allang op Spotify had moeten staan- en graphics die zo goed zijn, dat ze me bijna zover krijgen om Photo Mode te openen. Bijna.
Je kan nog tien alinea’s schrijven over Forbidden West, maar de conclusie is vrij simpel: Vond je Zero Dawn goed, dan ga je dit geweldig vinden. Vond je de eerste game wel okay, dan ga je deze meer dan okay vinden. Alles zit gewoon heel goed in elkaar en zorgt ervoor dat ik open-world games weer een beetje durf te vertrouwen.
En het is ook erg lekker dat we kaas, drop, xtc en tulpen ein-de-lijk kunnen vervangen als ons belangrijkste exportproduct. Dat is vanaf nu Horizon: Forbidden West. Maar please Guerrilla, ik wil niet weer vijf jaar moeten wachten op deel drie.
Belangrijkste vraag: Hoe lastig is de platinum?
Dat valt dus wel mee. Geen difficulty trophies (maar in principe wel 100% kans dat Guerrilla die gaat introduceren met een New Game+ mode ergens dit jaar) je hoeft niet alle collectibles te vinden en ook niet alle sidequests te doen. De platinum is te halen met rond de 50% completion, dus dan heb je nog een halve game te gaan. Ook al bestaat dat vooral uit kleurige loot en robot dino’s verslaan. Which never gets old.

